دلایل اصلی رویکرد واحد های امنیتی و نظامی کشورهای پیشرفته به جیت کان دو اصولی (JKD Concepts)
 

 

در مقالاتی که قبلا در رابطه با آموزش جیت کان دو به نیروهای نظامی، منتشر کردیم؛ به این مساله پرداختیم که جیت کان دو اصولی جزو ملزومات آموزشی بسیاری از واحدهای نظامی و امنیتی کشور های پیشرفته مانند آمریکا، انگلستان، آلمان و ... می باشد. همچنین جهت اثبات این ادعا یکی از اساتید جیت کان دو اصولی دنیا با نام سیفو پل وونک که بنیانگذار سیستم جیت کان دو کالی می باشند را معرفی کردیم که در ادامه نیز دوباره لینک وب سایت ایشان و لینک صفحه ای که در آن گواهینامه های سازمان های امنیتی مربوطه مبنی بر اینکه ایشان برای این سازمان ها دوره ی آموزش جیت کان دو اصولی برگزار کرده اند را می آوریم.

اما اگر بخواهیم به دلایل رویکرد واحدهای نظامی کشورهای پیشرفته بعضی از کشورهای دنیا مانند آمریکا به جیت کان دو اصولی پی ببریم باید درک عمیقی از جیت کان دو اصولی و مبانی آن داشته باشیم که در اینجا ما فقط به ذکر دلایل اصلی این رویکرد اشاره کرده و در ادامه هر کدام از دلایل، توضیحی کوتاه می آوریم.

1.     کاربردی و واقع گرایانه بودن

یکی از مهمترین فلسفه ها و دلایل ابداع جیت کان دو توسط بروس لی، نیاز به وجود نگرشی نوین و واثعی به یک مبارزه خیابانی بود. در جیت کان دو، اصل بر پرهیز از حرکات نمایشی، استفاده از حرکات ساده و کوبنده و واقع گرایی می باشد. همچنین از آنجا که در عملیات های نظامی، طرف مقابل نیز از سطح آمادگی بالایی برخوردار است؛ لذا تکنیک های مورد استفاده در یک درگیری تن به تن باید ساده و صد درصد کاربردی بوده و از هرگونه حرکت نمایشی پرهیز شود.

2.    شکست و تسلیم حریف در کوتاه ترین مدت زمان ممکن

در نیروهای امنیتی و عملیات های نظامی، زمان یکی از مهمترین فاکتورهای پیروزی در عملیات می باشد؛ لذا نیروهای امنیتی باید قادر به پایان رساندن یک نبرد تن به تن در کمترین زمان ممکن باشند.

3.   پوشش دادن تمام قسمت های یک مبارزه واقعی

یک مبارزه واقعی، خاصیت پویا و داینامیک بودن دارد و این به آن معنی است که در هر لحظه ممکن است شکل مبارزه تغییر کند؛ برای مثال ممکن است ناگهان درگیری به گلاویزی و به درگیری در خاک کشیده شود و یا حریف با سلاح حمله کند و ...

از آنجا که روند یک درگیری خیابانی صد در صد غیر قابل پیش بینی  بوده و ممکن است هر اتفاقی در آن رخ دهد، یک نیروی نظامی نیز باید بتواند در هر حالتی با حریف خود مبارزه و وی را مغلوب سازد و از آنجا که در جیت کان دو اصولی (JKD Concepts) اصول، تکنیک ها و تاکتیک های مهم سبک هایی که در درگیری واقعی کاربرد دارند آموزش داده می شود، لذا یک نیروی نظامی با فراگیری جیت کان دو اصولی قادر خواهد بود در یک درگیری واقعی در هر حالت و موقعیتی بر حریف غلبه نماید.

برای مثال اگر نوع درگیری نبرد با چاقو باشد، نیرو قادر خواهد بود با استفاده از اصول سلاح سرد اسکریما بر حریف غلبه نماید، اگر نوع درگیری نبرد در خاک باشد، نیرو قادر خواهد بود با استفاده از اصول و تکنیک های مهم جوجیتسو برزیلی بر حریف خود غلبه نماید؛ اگر نوع درگیری نبرد در فاصله نزدیک باشد، حریف قادر خواهد بود تا با استفاده از اصول وینگ چان بر حریف خود غلبه نماید و ....

می توان گفت، از آنجا که در جیت کان دو اصولی تمام زوایای یک درگیری واقعی تحت پوشش قرار می گیرند، لذا یکی از بهترین سیستم های اموزشی برای نیروهای امنیتی و نظامی دنیا می باشد. امروزه دیگر سبک هایی که به نیروهای نظامی آموزش داده می شوند نیز دقیقا از همین اصول پیروی می کنند. برای مثال می توان به سبک هایی نظیر سیستما و اسپستناز روسی، کراوماگا و یا کاپاپ اسرائیلی و یا سیستم آموزشی MCMAP نیروهای آمریکایی اشاره کرد؛ که در این سبک ها نیز سه اصل کاربردی و واقع گرایانه بودن، شکست حریف در کمترین زمان ممکن و پوشش دادن تمام زوایای یک درگیری خیابانی مورد توجه قرار می گیرند.

 

نویسنده : سی هینگ سید مصطفی فتاحی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







liquan-jeet kune do
جیت کاندو سربیشه
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ با هدف اشنایی شما عزیزان با ورزش زیبای جیت کاندو و معرفی جیت کاندو سربیشه طراحی شده است.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان jeet kune do و آدرس liquan-kjonubi.lxb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 144
بازدید کل : 2818
تعداد مطالب : 15
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1